Головна | Реєстрація | Вхід | RSS | Четвер, 02.05.2024, 04:28 |
Троїцько-Харцизька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18 | |
Вітаю Вас Гість |
|
Урок 4 за романом ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУТема. Жіночі образи в романі
М.Ю.Лермонтова «Герой нашого часу». Мета: продовжити детальну роботу над текстом
роману; висвітлити різноманітність
жіночих образів у творі; навчити вирізняти особливості характерів
персонажів; удосконалити навички роботи з текстом; розвивати уміння
узагальнювати, робити висновки, творчо мислити; виховувати естетичне сприйняття світу, гуманістичне ставлення
до ближніх. Обладнання: портрет, текст роману М.Ю.Лермонтова; репродукції
картин М.Врубеля, В.Сєрова; музичні
композиції П.І.Чайковського, Моцарта, Гершвіна. Тип уроку: урок
аналізу епічного твору. Для тривалого почуття мало
однієї оригінальності, для щастя в коханні мало одного кохання. В.Г.Бєлінський І. Актуалізація опорних знань учнів Бліц-опитування:
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності Робота над епіграфом уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку
Робота у 3 групах на основі завчасно підготовленого
цитатного матеріалу.
Завдання:
дослідити образи героїнь роману «Герой нашого часу», визначити їх місце
у житті Печоріна, та їх роль у розкритті характеру головного героя.
Результати роботи груп (можливі відповіді учнів): 1 група «Бела» Бела – прекрасна горянка, дитя природи. «…Вона була гарна: висока, тоненька, очі чорні, як у гірської сарни, так і заглядали вам у душу. Печорін у задумі не зводив з неї очей…» Печорін зневірився у собі й у
світі. Щире й глибоке почуття Бели не може воскресити інтерес до життя. Він
усвідомлює, що розбив їй серце і занапастив життя, але єдине, що він відчуває,
- нудьга. Він уміє викликати інтерес у людей, здобувати їх прихильність, навіть
підкоряти власній волі, проте не здатний відповісти на їх відверті почуття
щирістю та відданістю. Його охоплює бажання змінити обстановку, кудись поїхати:
«Поїду в Америку, в Аравію, в Індію, - може-таки, де-небудь помру на дорозі». 2 група «Княжна Мері» Мері Ліговська сподобалась
Печоріну з першої зустрічі: вона вродлива, розумна, багато читає. Проте Мері
мрійлива і знання життя і людей їй заміняє література. Тому й Печоріна вона
уявляє «героєм роману за новим смаком…». Зустріч з Печоріним для княжни – це
життєвий урок, який вона довго не забуде. Загадковість, дивакуватість
героя приваблює княжну. Розповідь
Печоріна про себе, про те, що світ відштовхує його, викликає у Мері жаль до нього.
І саме це є підґрунтям для виникнення кохання. Дівчина першою зізнається у
коханні, проте Григорій відхиляє її почуття. Та, бажаючи зробити їх
розлуку менш болісною, виставляє себе в
непривабливому світі, намагаючись викликати до себе відразливе ставлення. Маючи
добре серце, Мері не зненавиділа Печоріна і не намагалася мститися йому. Яка ж роль Мері у житті Печоріна?
Чому він з такою настирливістю домагається її прихильності? «Я часто себе
питаю, намагаючись розібратися передусім у самому собі, - навіщо я так уперто
домагаюсь кохання молоденької дівчини, з якою ніколи не одружусь?.. Віра мене
кохає більше, ніж княжна Мері покохає коли-небудь… Через що ж я клопочусь?
Через заздрість до Грушницького?» Проте навіть не через заздрість до Грушницького
намагається Печорін прихилити до себе Мері, а через честолюбство, прагнення
підкоряти інших людей, володіти їх волею: «…перше моє задоволення – підкоряти
своїй волі все, що мене оточує; збуджувати до себе почуття кохання, відданості
і страху…»
3 група «Віра» Віра – жінка, яка віддано і
пристрасно кохає Печоріна. Тільки вона зрозуміла героя: «…ти кохав мене як
власність, як джерело радощів, тривог і печалей…, без яких життя нудне й
одноманітне. Я це зрозуміла спочатку… Але ти був нещасним, і я пожертвувала собою…» Та Печорін не оцінив
вчинку Віри. Хоча, здається, він її
справді кохає, та все одно намагається викликати прихильність інших дівчат. Віра заради сина одружилася зі
старим князем, проте у її серці місце є тільки для Печоріна. Підтвердженням
цього є поведінка жінки, коли вона дізналася про дуель Григорія з Грушницьким.
Розуміючи, що її коханий піддає себе небезпеці, вона не може стримувати свої
почуття до нього, тим самим наражаючи на небезпеку стосунки із законним
чоловіком, власне майбутнє. Ризикуючи втратити повагу і довіру князя, Віра йде
на зустріч із Печоріним, не думаючи про наслідки. Вона кохає Григорія нестямно. А Печорін увесь час намагається випробувати
себе в екстремальних ситуаціях. При цьому він випробовує й інших людей,
експериментує над ними, іноді дуже жорстоко. Коли він усвідомлює, що втратив
надію повернути Віру, його охоплює нестримний душевний біль, він несеться
світ-за-очі на коні, падає у траву і
почуття, так довго стримувані, вириваються назовні слізьми. Але й у
цьому випадку герой бере себе в руки і
знову зачиняє свої почуття, видаючись байдужим до всього. Робота з наочним матеріалом та музичними композиціями (завчасно підготовленими учнями) Завдання 1:
розгляньте репродукції картин М.Врубеля, В.Сєрова з портретами героїнь
роману. Бесіда:
Завдання 2: прослухайте музичні композиції П.І.Чайковського «Лускунчик», Гершвіна «Рапсодія», Моцарта «Симфонія № 40». Бесіда:
Можливі
відповіді: Образ Бели можна
охарактеризувати мелодією Моцарта. Дикий, нестримний характер, незалежність
дитини гір передає симфонія № 40. Ця музика то тиха і спокійна (як Бела
тільки-но потрапивши до Печоріна), то сповнена безлічі почуттів і емоцій (коли
звикла до Григорія і покохала його). Образ княжни Мері асоціюється
з «Рапсодією» Гершвіна. Прослуховуючи цю музику, уявляється ніжна і тендітна,
вразлива і співчутлива, здатна на сильні почуття дівчина, якою і є Мері. Образу Віри відповідає музика П.І.Чайковського «Танок принца і феї» з
балету «Лускунчик». Ця музика сповнює безлічі емоцій, переживань, зворушує в
душі найглибші почуття і, здається, несе тебе на крилах кохання. Саме такі
почуття й переживала Віра до Печоріна. ІV. Рефлексія
Я вважаю, що найбільш близькою до мого характеру є героїня роману
М.Ю.Лермонтова … (ім’я героїні) Тому що… Наприклад… Отже…
«Найбільше співчуття в моєму серці виникає до … (ім’я героїні) Тому що…»
V. Домашнє завдання
1. Дібрати цитатний матеріал для характеристики образу Максима Максимовича.
2. Підготувати наочний матеріал (ілюстрації, репродукції картин) до образу
героя. |
|
Copyright MyCorp © 2024 |
Зробити безкоштовний сайт з uCoz |