Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 02.05.2024, 07:15

Троїцько-Харцизька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 18

Меню сайту
Наше опитування
Що Ви читаєте?
Всього відповідей: 2
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Урок 1 за романом ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ

Тема.               «Герой нашого часу» - морально-психологічний роман про долю покоління  

                          40-х рр.  ХІХ ст.   Особливості  композиції  роману  та  її  роль  у  розкритті

                          характеру Печоріна.

Мета:               продовжити знайомство учнів із творчістю Лермонтова; розкрити головну

                          тему роману – взаємини  людини і суспільства;  визначити ступінь впливу  

                          середовища на формування особистості людини; показати духовні цінності

                          роману;  розкрити  майстерність Лермонтова  як  письменника;   розвивати

                          навички  аналізу  епічного твору;  вдосконалювати уміння характеризувати

                          героїв;  виховувати почуття поваги до людської особистості.

Обладнання:   портрет М.Ю.Лермонтова, підручник, текст роману М.Лермонтова «Герой

                          нашого часу» ілюстрації до роману «Герой нашого часу», схема «Маршрут     

                          Печоріна».

Тип уроку:      засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та навичок.

 

Герой нашого времени…точно портрет,

но не одного человека:это портрет,

составленный из пороков всего нашего

   поколения, в полном их развитии.

 

М.Ю.Лермонтов

ПЕРЕБІГ УРОКУ

                           

І.   Актуалізація опорних знань учнів

     Опитування:

ü  Назвіть основні мотиви лірики Лермонтова.

ü  В чому полягає особливість художнього світу поета?

ü  На думку Лермонтова, в чому полягає призначення поета і поезії?

ü  Як пов’язана творчість видатних російських митців - Пушкіна і Лермонтова?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

     Сьогодні ми відкриваємо для себе Лермонтова-прозаїка. Роман «Герой нашого часу» разом з «Євгенієм Онєгіним» О.Пушкіна відкриває цілу низку образів «зайвих людей» покоління 40-х років ХІХ ст. Роман мав великий вплив на розвиток російської літератури. Поява роману викликала гостру дискусію, протилежні тлумачення й оцінки. Чому такий асонанс викликав лермонтовський герой? Хто він?  Чи схожий він на героя нашого часу? Ці питання  ми і будемо з’ясовувати під час вивчення твору.

 ІІІ.  Робота над темою уроку

 

v  Повідомлення дослідницьких груп

Група «Історики»

       Роман «Герой нашого часу» написано про долю покоління людей, характери яких формувалися в суворі часи після розгрому повстання декабристів, яке було заплановано на літо 1826 р., проте у зв’язку з раптовою смертю імператора Олександра І  офіцери вирішили скористатися ситуацією, що склалася (відсутність правителя) і організували його раніше – 14 грудня 1825 р. Під керівництвом членів «Північного товариства» на Сенатську площу у Петербурзі вийшло близько 3 тис. солдатів. Однак керівник повстання князь Трубецькой у призначений час не з’явився. Поки обирали нового ватажка, час було згаяно. Новообраний цар Микола І вивів на площу вірні йому війська, які розстріляли повстанців з гармат. У період з 29 грудня 1825 р. до 2 січня 1926 р. офіцери «Південного товариства» підняли на повстання Чернігівський полк, що був розташований у Василькові (30 км від Києва). Це повстання також зазнало поразки. П’ятеро організаторів повстання були засуджені до повішення, 579 осіб потрапили до в’язниці, з яких 100 – відправлені на каторгу до Сибіру.

      Період реакції, що настав після придушення повстання декабристів, не зупинив розвитку суспільної думки. Виникають різні течії реформування російської дійсності: слов’янофіли, західники, прихильники революційної перебудови суспільства. Діяльність гуртків свідчила про необхідність змін у російському суспільстві.

Група «Літератори»

 

      Звернення Лермонтова до прози не було випадковістю. У 30-ті рр. у російській літературі помітно посилюється увага до прозових жанрів, що означало початок нового етапу в її розвитку.

      Перший свій прозовий твір – історичний роман «Вадим» Лермонтов почав писати ще в юнкерській школі, але не завершив його. Незавершеним залишився і соціально-психологічний роман «Княгиня Ліговська» (1836), побудований у значному ступені на автобіографічному матеріалі. У цьому романі зустрічається герой, ім’я якого - Печорін.

     «Герой нашого часу» написано у формі журналу, дорожніх записок. Над такою особливою композиційною формою замислювався ще Пушкін. Він писав у кінці першої глави «Євгенія Онєгіна»: «Я думал уж о форме плана…» Не міг не думати про це і Лермонтов, тому і створив роман, який складається з окремих повістей.

v Особливості композиції роману

Композиція літературного твору – це побудова, розташування, взаємозв’язок усіх його частин, образів, епізодів, сцен.

     Письменник ретельно обмірковує послідовність епізодів, систему образів у їх взаємозв’язку, спосіб оповіді: від автора(оповідача) або від імені героя. Іноді  автор,  втілюючи свій задум, порушує хронологічну послідовність подій, вільно використовує категорію художнього часу, переноситься з теперішнього у минуле, знову повертається у теперішнє і т.д. така композиція називається ретроспективною.

Група «Аналітики»

 

ü  Єдина сюжетна лінія у романі відсутня; у романі представлено окремі епізоди з життя головного героя.

ü  Порушено композиційний план та хронологічний порядок викладу подій у творі.

 

 

Робота з опорною схемою «Маршрут Печоріна»


Бесіда:

ü  Чому автор звернувся саме до такої форми побудови твору?

ü  З якою метою використано порушення хронології оповіді?

 

1.      Завдяки такій композиції автор максимально зацікавлює читача: спочатку  представляє героя таким, яким він є, а потім висвітлює події, які вплинули на формування його особистості.

2.      Завдяки жанру подорожніх записок читач має можливість простежити внутрішні пошуки героєм самого себе та істини життя.

3.      У щоденниках Печоріна автор показує безцільність його життя: щоразу, переслідуючи незначну мету, герой зрештою не лише не отримує задоволення сам, але й завдає моральної шкоди людям, які до нього прихильні.

 

ü  Хто виступає у романі оповідачем?

ü  З якою метою оповідь ведеться від декількох осіб?

Досягається багатоплановість розкриття образу Печоріна: про нього розповідає автор, Максим Максимович, також ми бачимо Печоріна у взаєминах з іншими людьми. Читаючи щоденник головного героя, ми заглиблюємося у його внутрішній світ.

ü  Визначте місце Печоріна серед інших персонажів. В чому полягає його життєва позиція?

      Він протистоїть усім іншим персонажам, що робить його головним героєм твору. Печорін шукає своє місце у житті, призначення у суспільстві, світі, проте йде манівцями, що призводить його до розчарування.

Висновок:  поєднання зовнішнього та внутрішнього сюжетів (події та психологія героя), особливість композиції твору спрямовані на те, щоб краще, глибше розкрити характер Печоріна, з’ясувати причини виникнення таких типів людей.

v     Своєрідність жанру «Героя нашого часу»

     У романі Лермонтова поєднуються риси психологічного та філософського романів. Роман складається з п’яти повістей, кожна з яких має самостійне значення, але у сукупності вони утворюють єдиний твір, об’єднаний авторською думкою і одним героєм, який проходить через увесь текст.

Група «Аналітики»

 

     Глибина лермонтовського задуму полягала в тому, що у романі послідовно піддається об’єктивному художньому аналізу і герой, і час, у який він живе. Дослідження глибин внутрішнього світу людини дозволяє врешті краще зрозуміти не лише його самого, але й людство в цілому. Ось чому Лермонтов у передмові до «Журналу Печоріна» висловив наступну думку: «История души человеческой, хотя бы самой мелкой души, едва ли не любопытнее и не полезнее истории целого народа…»

    Напружений психологічний аналіз, застосований у романі автором, та самоаналіз Печоріна – необхідна форма самопізнання розвиненої особистості. «Я взвешиваю, разбираю свои собственные страсти и поступки со строгим любопытством, но без участия, - зізнається перед дуеллю герой роману. – Во мне два человека: один живёт в полном смысле этого слова, другой мыслит и судит его…»

Вчитель.  Посилена увага до психологічного розкриття внутрішнього світу людини дозволили Лермонтову по-новому поставити питання про моральну відповідальність особистості за свої вчинки, за вибір життєвого шляху, за свою долю і – тим самим – за долю тих людей, які зустрілись на його життєвому шляху. Це не лише проблеми психологічні, але й проблеми філософські.

ІV. Рефлексія:

ü Дайте визначення поняття «композиція літературного твору».

ü  Як називається композиція, коли автор із теперішнього часу повертається у минуле?

ü  Назвіть ознаки морально-психологічного, філософського романів.

ü  Як впливає особливість побудови роману «Герой нашого часу» на розкриття внутрішнього світу головного героя?

V. Домашнє завдання

Робота у групах:

       1 група    Дібрати цитатний матеріал для доведення відповідності твору його

                         жанровим  ознакам.

       2 група    Підготувати цитатний матеріал для характеристики образу Печоріна.

       3 група    Дослідити походження прізвища Печорін.

       4 група    Дібрати репродукції картин художників, музичні композиції за сюжетом

                        роману М.Лермонтова

 


Форма входу
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz